اپلیکیشن و نرم افزار

بررسی رفتار کاربران اپلیکیشن‌‌های ایرانی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

داده‌ها و اطلاعات در عصر دیجیتال یک دارایی ارزشمند به حساب می‌‌آیند و با این اوصاف است که کسب‌‌وکارهای مختلف بر مبنای آنها شکل گرفته و رشد می‌کنند. در این سال‌ها حتی شاخه‌‌ای از بازاریابی به عنوان بازاریابی داده‌‌محور شکل گرفته است که نشان از اهمیت داده‌های مشتریان برای مدیران کسب‌‌وکارها دارد. در همین راستا شرکت «ادتریس» که در زمینه تحلیل داده‌های موبایل کاربران بهینه‌‌سازی کمپین‌‌های تبلیغاتی فعالیت می‌کند، به تازگی گزارش سالانه خود را منتشر کرده و در آن به بررسی رفتار ۹۰ میلیون کاربر منحصر به‌‌فرد اپلیکیشن‌‌های ایرانی پرداخته است.


این گزارش که می‌تواند منبعی جالب برای فعالان حوزه بازاریابی موبایل باشد، بر مبنای حجم دیتای بررسی‌‌شده در سال ۱۴۰۰ توسط ادتریس در بیش از ۱۰۰ میلیون نصب، ۸۵۰ میلیون کلیک و ۵/ ۳ میلیارد سشن از مجموع ۵۰۰ اپلیکیشن است. این آمار نسبت به سال گذشته رشد قابل‌‌توجهی داشته و آمار نصب‌‌های مدیریت‌‌شده توسط ادتریس نسبت به سال گذشته رشد بیش از دو برابری را تجربه کرده است. همچنین تعداد کلیک‌‌ها نیز نزدیک به ۳ برابر شده و در نهایت نیز در تعداد سشن این رقم نزدیک به ۷ برابر شمارش شده است.

در بخش بررسی نحوه اتصال به اینترنت به هنگام نصب توسط کاربران، نتایج جالبی به دست آمده که نشان می‌دهد کاربران هنگام نصب به نسبت هنگام استفاده از اپلیکیشن، تمایل بیشتری به اتصال وای‌‌فای دارند. بررسی نسبت نصب ارگانیک و غیرارگانیک نشان می‌دهد که در دسته‌های مختلف اپلیکیشنی چه میزان تمایلی به نصب‌‌های پولی وجود دارد. طبق آمار به دست آمده دسته‌های اپلیکیشنی مالی، آموزش و سبک زندگی که در نوع خود دسته‌هایی با درجه بلوغ پایین‌‌تری هستند، به سمت استفاده از تبلیغات برای جذب کاربر می‌‌روند و در نقطه مقابل سایر دسته‌ها هستند که تمرکز بیشتر روی جذب کاربران به روش ارگانیک دارند.

بررسی وضعیت ورود به اپلیکیشن در ساعات مختلف روز، یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان اپلیکیشن است که به آنها کمک می‌کند تا استراتژی‌‌های دقیق‌‌تری برای تعامل با کاربران داخل اپلیکیشن تدوین کنند. بررسی توزیع استفاده از اپلیکیشن‌‌ها در ساعات روز نشان می‌دهد که مراجعه کاربران به اپلیکیشن در حوالی ساعات ۱۲ ظهر و همچنین ۹ شب بیشترین میزان را داشته است.

البته رفتار هر کدام از دسته‌ها متفاوت است؛ به عنوان مثال دسته اپلیکیشنی پخش فیلم عملا در حوالی ظهر چندان محبوب نیست، ولی در ساعات انتهایی روز بیشترین میزان ورود و تقاضا را دارد. این اتفاق برای دسته اپلیکیشنی خرید نیز تا حدودی رخ داده است. در نقطه مقابل دسته اپلیکیشنی سبک زندگی قرار دارد که بیشترین میزان ورود به آن در حوالی ظهر است و در حوالی شب بازدید پایین‌‌تری را تجربه می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا