خانه / محتوی مرتبط / فین‌تک / بانکداری‌دیجیتال / نقش بانکداری دیجیتال در شرایط پر ریسک کرونایی
محمدمهدی متولی سرپرست معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک انصار

نقش بانکداری دیجیتال در شرایط پر ریسک کرونایی

محمدمهدی متولی سرپرست معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک انصار در رابطه با نقش بانکداری دیجیتال در شرایط پر ریسک کرونایی مطالب ذیل را بیان کرد.

در صنعت بانکداری صرفاً داشتن رویکرد مشتری محور مبتنی بر اسناد بالادستی کافی نیست، بلکه برای انجام این مهم بایستی کمر همت بست و نیازهای حال و آینده مشتری را شناسایی و متناسب با اقتضائات زمانی و مکانی مرتفع ساخت. به‌عبارت‌دیگر صنعت بانکداری در شرایط کنونی بایستی تغییر ریل داده و خود و مشتریان را برای رفتن به سفری پرماجرا و مشحون از ناشناخته ها و عدم قطعیت ها آماده سازد.

پرواضح است در هزارتوی پیش رو، مرتفع ساختن نیازهای مشتری در هر زمان و در هر مکان نیاز به خلق پلتفرم های مناسب و مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال و بازنگری در ساختارها، فرایندها و وظایف جدید دارد. شاید بتوان گفت تنها در این شرایط است که بانک ها می توانند تبدیل به مأمنی امن و شریکی قابل‌اعتماد برای مشتری محسوب شوند.

امروزه مفهوم «بانکداری دیجیتال» صرفاً با دسترسی مشتری به انواع خدمات بانکی از طریق بسترهای الکترونیک تعریف نمی شود. همچنین اضافه کردن «بانکداری همراه» و «بانکداری آنلاین» به بانکداری سنتی بانکداری دیجیتال محسوب نمی شود. بانکداری دیجیتال صرفاً داشتن یک وب‌‌سایت یا اپلیکیشن خاص برای مشتری نیست. شاید برای ارائه تصویری تمام‌نما و واقعی از این مفهوم، باید به تعریف زیر اشاره‌کنیم:

«بانکداری دیجیتال، استفاده از فناوری برای اطمینان از یکپارچگی ابتدا تا انتهای پردازش تراکنش‌های عملیات بانکی است. عملیاتی که با درخواست مشتری آغازشده و ضمن بهینه‌سازی حداکثری برای مشتری، در دسترس بودن، سودمندی و صرفه؛ و برای بانک کاهش هزینه‌های عملیاتی، عاری از خطا و خدمات بهبودیافته را به ارمغان می‌آورد»

بدیهی است برای تضمین ماندگاری مشتری، تغییر ریل و رویه برای صنعت بانکداری امری ضروری و حیاتی است چراکه بانک ها با ادامه مسیر در این ریل می‌‌توانند مزایای زیادی برای خود و مشتریان فراهم آورند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه ها به‌واسطه خودکارسازی کارکردها، فرآیندها و وظایف سیستم
  • حذف فعالیت‌‌های پردازشی پرهزینه در بخش پشتیبان و ستاد سازمان
  • کاهش خطاهای انسانی و بهره گیری از نیروی کار کمتر
  • ایجاد چابکی و سرعت در عملکرد سیستم که به مدد خودکارسازی فرآیندها تحقق می یابد
  • بهبود خدمات و ارائه محصولات متنوع به مشتریان در هر زمان و در هر مکان و بر روی پلتفرم های مختلف

محتوی دیگر از بانکداری دیجیتال دراقتصاد الکترونیکی:

آیا بانک ها برای پذیرش فناوری های نوین آماده هستند؟
اکوسیستم های بانکی در عصر دیجیتال
تسهیل در ارائه خدمات بانکداری باز با بومی‌سازی استانداردهای PSD2
امکان استعلام آنلاین ضمانت‌نامه‌های بانکی فراهم شد
پرداخت الکترونیک سامان؛ دومین سامانه بزرگ پرداخت الکترونیک در خاورمیانه
معرفی مدیرعامل جدید آپ پس از ۹ سال

حتما ببینید

مشاور سابق ریپل بعنوان رگولاتور ارشد بانکداری فدرال رزرو معرفی می شودد

مشاور سابق ریپل بعنوان رگولاتور ارشد بانکداری فدرال رزرو معرفی می شودد

وال استریت ژورنال گزارش می دهد که مایکل بار (Michael Barr)، مشاور سابق شرکت بلاک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.