شهر هوشمند

سمنان آماده تعبیر رویای شهر هوشمند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

استان سمنان از لحاظ شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده که این زیرساخت‌ها فرصت طلایی برای راه‌اندازی سامانه جامع شهر هوشمند است.

شهر هوشمند (Smart City)

امنیت، تسهیل و تسریع در دسترسی به اطلاعات و خدمات، دغدغه و نیاز اساسی جامعه امروز است که این نیاز در بستر توسعه و تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوشمندسازی شهرها محقق می‌شود.

تحقق این راهبرد به توسعه صنایع پاک، رونق تجارت الکترونیک و تحقق رویای شهر هوشمند با تکیه بر فناوری اطلاعات کمک می‌کند و رونق تولید و اشتغالزایی پایدار را نیز به همراه دارد.

شهر هوشمند (Smart City) به شهری گفته می‌ شود که براساس آخرین نظریه‌ های تکامل یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، داری ۶ معیار اصلی حکمروایی هوشمند، شهروند هوشمند، محیط زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند و انرژی هوشمند باشد.

در واقع شهر هوشمند منطقه ای شهری است که از انواع مختلف سنسورهای الکترونیکی برای جمع ‌آوری اطلاعات و تحلیل آن ‌ها استفاده می ‌کند که این اطلاعات برای مدیریت دارایی ‌ها و منابع شهری کارآمد است.
در برخی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته مبنای اقتصاد بر محور تجارت الکترونیک و گردشگری خلاق است و استان سمنان با توجه به زیرساخت‌هایی که دارد می‌تواند در این زمینه نام و نشان کسب کند.

سمنان و شهر هوشمند

سمنان، با بیش از ۷۰۲ هزار نفر جمعیت و وسعت بیش از ۹۷ هزار کیلومتر مربع، هفتمین استان پهناور کشور محسوب می‌شود که با وجود پراکندگی جمعیت این استان موفق به کسب رتبه دوم در زمینه شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور شده است.

به نظر می‌رسد استان سمنان با توجه به جایگاهی که در توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور دارد باید مسوولان از این ظرفیت‌ها بیش از پیش با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و کارشناسانه به منظور توسعه، جهش تولید و اشتغالزایی در استان استفاده کنند.

۳۶۰ هزار و ۳۱۰ مشترک تلفن ثابت و ۱۲۰ سامانه پوشش اینترنت پرسرعت در استان سمنان وجود دارد و بیش از ۹۵ دفتر خدمات ارتباطی در مناطق روستایی ارائه خدمات می‌کنند و اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک تلفن همراه در استان وجود دارد که این آمار نشاندهنده توسعه و تقویت زیرساخت‌ها در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان سمنان است.

اولین هتل هوشمند در استان سمنان

استان سمنان با ساخت اولین هتل هوشمند شهرهای نمونه‌گردشگری، ایجاد پارک هوشمند کودک و ایجاد پایش تصویری شهر برای اجرای سامانه‌های هوشمندسازی گام برداشته است و انتظار می‌رود با ظرفیت علمی و زیرساختی که دارد سرعت حرکت برای هوشمندسازی افزایش یابد.

توسعه زیرساخت ارتباطی گامی برای توسعه فناوری‌های نوین در سمنان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان گفت: یکی از الزام های مهم اقتصاد دیجیتال و توسعه فناوری‌های نوین دنیا تامین زیرساخت‌های ارتباطی شهرها و جاده‌ها است‌ و افزایش شمار مشترکان اینترنت و تلفن همراه نشان از عملکرد مطلوب در تامین زیرساخت ارتباطی است.

سیدیاسر حسن‌پور ابراز داشت: یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۹۵۹ مشترک فعال تلفن همراه در استان سمنان وجود دارد که نشان از روند مطلوب توسعه ارتباطات در این استان است.

وی ادامه داد: سال ۹۶ تعداد مشترکان فعال تلفن همراه در استان سمنان ۸۶۷ هزار و ۳۱۰ بود، اما اکنون تعداد مشترکان با افزایش ۳۶ درصدی به یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۹۵۹ مشترک رسیده است.

وی بیان کرد: سال ۹۶ تعداد مشترکان اینترنت پهن باند ثابت و سیار در استان سمنان ۵۵۹ هزار و ۴۱۷ مشترک بود و اکنون با افزایش ۴۱ درصدی تعداد مشترکان به ۷۸۳ هزار و ۸۶۰ مشترک رسیده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان تصریح کرد: براساس آمار،  ۷۸.۹۱ درصد خانوارهای استان سمنان به اینترنت دسترسی دارند و این میزان دسترسی از دیگر نشانه‌های توسعه ارتباطات در استان سمنان است.
وی با بیان اینکه تمام شهرهای استان سمنان تحت پوشش اینترنت ۴G است، اظهار داشت: ۹۵.۷۴ درصد جاده‌های استان تحت پوشش همراه اول و ۷۰.۲۱ درصد جاده‌ها تحت پوشش ایرانسل است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری استان سمنان گفت: ۲۱۹ روستای استان دارای پوشش اینترنت است.

وی افزود: شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات استانداردی است که برای اندازه گیری شکاف دیجیتال و مقایسه عملکرد فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی در کشورهای مختلف به کار گرفته می شود و این استان از لحاظ شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

حسن‌پور ابراز داشت: شاخص‌های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مبنای ۱۱ محور تعیین می‌شود.
وی بیان کرد: شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اساس سه شاخه دسترسی، مصرف و مهارت دسته بندی و اندازه گیری می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان تصریح کرد: تعیین دسترسی از برآیند دسترسی خانوارها به اینترنت، دسترسی خانوارها به رایانه و دسترسی به تلفن ثابت تعیین می شود.

وی اضافه کرد: براساس آمار ۷۳.۵۹ درصد خانوارهای استان سمنان به رایانه و ۷۸.۹۱ درصد خانوارهای استان سمنان به اینترنت دسترسی دارند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان بیان کرد: دسترسی خانوارهای استان سمنان به تلفن ثابت ۳۹.۸۹ درصد است.


استان سمنان آماده تبدیل شدن به شهر هوشمند


مدیر مخابرات منطقه استان سمنان گفت: زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی سامانه جامع شهر هوشمند در تمامی مراکز شهرستان‌های استان سمنان وجود دارد و برخی نواقص احتمالی تا روزهای آینده برطرف می شود.
مجید دارایی اظهار داشت: ظرفیت دیتا و تلفن در شهرهای گردشگری استان سمنان در چارچوب قانون باید افزایش یابد که مخابرات منطقه سمنان اقدام های خوبی را در سال های گذشته در این‌ زمینه انجام داده است.

وی ادامه داد: استان سمنان در شاخص توسعه ارتباط در بین دیگر استان‌ها در رتبه دوم کشور قرار دارد که این آمار نشان می‌دهد که در حوزه فناوری اطلاعات در سال های گذشته در نقاط‌ مختلف این استان اقدام های قابل توجهی انجام شده است.

مدیر مخابرات منطقه استان سمنان بیان کرد: سال های گذشته تلاش شد تا شاخص توسعه ارتباط به صورت یکسان در تمامی نقاط استان انجام شود و توسعه اجرای زیرساخت های فیبر نوری در استان سمنان گواه بر این گفته است.

مرکز کنترل ترافیک شهری گامی ارزشمند در هوشمندسازی سمنان

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری سمنان گفت: هوشمندسازی از موضوعات با اهمیت در حوزه مدیریت شهری است و راه اندازی مرکز کنترل ترافیک شهری در راستای دستیابی به شهر هوشمند است.

مسعود میرشریفی افزود: استفاده از سامانه‌های حمل و نقل هوشمند در دیگر شهرها راهکاری مناسب برای کنترل ترافیک شهری است که نقش بسزایی در حل مسائل ترافیکی شهر دارد و از اولویت های شهرداری سمنان در سال جاری بود.

وی ادامه داد: برای اجرای مرکز مدیریت و کنترل ترافیک ۵۰ میلیارد ریال هزینه شد و در هفت نقطه دوربین های پایش تصویری و در ۶ نقطه از شهر سمنان دوربین های ثبت تخلف نصب شده که این اقدام گام مهم برای تحقق شهر هوشمند است.

میرشریفی با اشاره به نصب دوربین های پایش تصویری و دوربین های ثبت تخلف اظهار داشت : هدف از این اقدام شهرداری سمنان ،کاهش هزینه‌ها در خدمات شهری، رصد و مدیریت ترافیک، هدایت ناوگان حمل و نقل عمومی و کنترل هوشمند چراغ‌های راهنمایی و رانندگی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری سمنان گفت: قابلیت اتصال به شهر هوشمند و رسانه عمومی، ارتقای سطح امنیت شهری، کاهش تخلفات و جرائم، مدیریت بحران، امداد رسانی و خدمت رسانی به موقع از دیگر اهداف و مزایای حرکت به سمت شهر هوشمند با نصب دوربین های پایش تصویری و دوربین های ثبت تخلف است.

 اولین پارک هوشمند کودک کشور در استان سمنان

شهردار سمنان بیان کرد: اولین پارک هوشمند کودک کشور در راستای ایجاد مولفه‌های شهر دوستدار کودک که تا به امروز شهر سمنان در آن پیشرو بوده، آماده بهره‌برداری و آغاز به کار است.

سیدمحمد ناظم رضوی ابراز داشت: پارک هوشمند کودک سمنان به صورت سرپوشیده و در محیط کروی شکل در ورودی بوستان کوشمغان قرار دارد و می تواند به یکی از پرطرفدارترین اماکن بازی ویژه کودکان قرار گیرد.
وی افزود: پارک هوشمند یک محل بازی ترکیبی است که علاوه بر ایجاد تحرک با استفاده از فن آوری های نوین و با تاکید بر استفاده  از گوشی تلفن همراه و تبلت، بازی های متنوع ، جذاب و آموزنده ای را برای کودکان فراهم کند.

وی ادامه داد: بازی‌های واقعیت مجازی در پارک هوشمند کودک سمنان با تاکید بر آموزش های شهروندی  فرهنگی  و علمی برای کودکان طراحی شده و در بخشی نیز بازی ورزشی درنظرگرفته شده است.

شهردار سمنان گفت: روش بازی ها در این پارک به گونه ای است که در ابتدا نرم افزاری کم حجم بر روی تلفن همراه و یا تبلت کودک نصب می شود و پس از ورود به پارک مراحل مختلف را طی می کند، در مرحله اول وارد جنگلی با ۱۰ حیوان می شود که به شکل فیزیکی ساخته شده است و زمانی که کودک دوربین گوشی را به سمت این حیوانات می گیرد آن حیوان به شکل سه بعدی حاضر می شود و شروع به معرفی خود و صحبت کردن با کودک می کند. 

ناظم رضوی تشریح کرد: مراحل مختلف این پارک با شیوه گرفتن دوربین بر اشیا ساخته شده  و متحرک شدن شکل سه بعدی آن در صفحه گوشی یا تبلت برای کودک جذابیت های بسیاری را به همراه دارد.
وی توضیح داد: مراحل رشد گیاه، حوضچه دلفین ها، شهر خوراکی ها، آموزش نماز، پرتاب توپ و آشنایی با منظومه شمسی از جمله قابلیت های دیگر پارک هوشمندکودک سمنان است.

شهردار سمنان اضافه کرد: این پارک سرپوشیده در داخل بوستان کوشمغان قرار دارد و به زودی طرح های آموزشی نیز در فضای باز این بوستان برای کودکان ایجاد می شود تا مجموعه کامل تر به بهره بردای برسد، همچنین در کنار استخر کوشمغان نیز مکان تفریحی پذیرایی برای استراحت خانواده ها و ورود به باغ راه های این منطقه در حال ساخت است .

برآیند داده‌ها نشان می‌دهد در شهر هوشمند نیاز فیزیکی انسان کم شده و خدمات با کمک فناوری نوین انجام می‌شود و استان سمنان با توجه به زیرساخت‌هایی که در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد و رشته‌های تحصیلی متنوع و مرتبطی که در دانشگاه‌های استان سمنان ارایه می‌شود می‌تواند جایگاه و سهم خود را در تحقق شهر هوشمند ارتقا دهد و باید این نکته را مد نظر داشت برای داشتن شهری هوشمند ۲ عنصر زیرساخت ها و دستگاه های اجرایی حائز اهمیت است و در عین حال شهروندان و شرکت های خصوصی نیز باید پای کار باشند. 

محتوی دیگر مرتبط با شهر هوشمند در اقتصاد الکترونیکی:

قابلیت جدید اسنپ؛ مقصد خود را حین سفر بی‌دردسر عوض کنید
لزوم ایجاد زیرساخت‌ اقتصاد دیجیتال و سرمایه‌گذاری‌ هوشمند در شیراز
فناوری‌ها در خدمت مدیریت سیل در چین
زیرساخت‌های ارتباطی برای شهرهوشمند فراهم است/ ارائه خدمات الکترونیک می‌شود
تحول دیجیتال صنعت خودرو با همکاری ایدرو
پاندمی کرونا؛ مصداق بارز نیاز به شهر هوشمند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا