اقتصاددیجیتالحکمرانی و فناوری

توسعه اقتصاد دیجیتال نیازمند توجه جدی به فناوری اطلاعات است

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: اگر ما به دنبال توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور هستیم و می‌خواهیم سهم آن در سرمایه اقتصادی را افزایش دهیم، باید توجه جدی به فناوری اطلاعات داشته باشیم.  

محمد خوانساری عصر دیروز، ۲۲ تیر ماه، در مراسم رونمایی از گواهینامه مشهد نخستین شهر هوشمند کشور از اتحادیه بین‌المللی مخابرات و رونمایی از تفاهم‌نامه اجرای پروژه توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری در مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: فناوری اطلاعات مانند فناوری‌های دیگر تحولی در زندگی بشر به وجود آورده است. به برخی از این تحولات برافکن گفته می‌شود.   فناوری برافکن تفاوت جدی با سایر تحولات داشته و به اصطلاح موجب تغییر پارادایم می‌شود که این تغییر یک اتفاق بنیادی و بدون بازگشت است.

وی افزود: اگر هوشمندسازی در فرآیند شهرسازی اتفاق افتاده و این باعث شده دست مردم در انجام امورشان باز شود، به واسطه خدمتی که در سازمان فاوا ارائه داده شده است. این مدل فناوری را نمی‌توان به قبل بازگرداند. در واقع برخی فناوری‌ها بازگشت‌پذیر است اما فناوری اطلاعات اینگونه نیست.

خوانساری خاطرنشان کرد: فناوری اطلاعات از جنبه‌ چابک‌سازی، تسهیل، تسریع و افزایش بهره‌وری سبب باز تعریف کسب وکارها شده است. در موضوع فناوری اطلاعات یک مثلث سه‌ضلعی تعریف می‌شود. زمانی که سازمانی می‌خواهد کار خود را تعریف کند، باید توجه کند نقش آن در متولی بودن امور چیست؟ نقش فناوری اطلاعات در این تحول در کجا قرار می‌گیرد و نقش پیمانکارانی که با او کار می‌کنند و در نهایت مردمی که بهره‌برداران خدمات آن سازمان هستند، چیست.

معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: اگر ما خدمتی در شهرداری، سازمان‌ها و ادرات انجام می‌دهیم، باید به بهره‌بردار آن خدمات که همان مردم هستند نیز توجه کنیم. در این مثلت سه‌ضلعی متولی فناوری اطلاعات راهبر است. در حال حاضر نیز این الزام در سازمان‌ها تعریف شده که بخش آی‌تی بخش رو به جلو و همیشه به روز باشد.

خوانساری گفت: فناوری اطلاعات و نیروی انسانی موتور محرکه توسعه سازمانی هستند و باید نگاه ویژه‌ای به آنان شود. جنبه دیگر تکثر در فضای فیزیکی است که بر خلاف فناوری اطلاعات است. در واقع باید وحدتی در ارائه خدمت به مردم در فضای مجازی از جانب دولت و شهرداری‌ها وجود داشته باشد که مردم از یک درگاه تمام خدمات و فعالیت خود را انجام دهند.

وی تصریح کرد: مطابق تبصره هفت بند (و)  قانون بودجه امسال مصوب مجلس تمام دستگاه‌ها باید پنجره واحد خدمات راه‌اندازی کنند که این درگاه‌ها هم باید به پنجره ملی خدمات دولت متصل شود تا مردم در یک نقطه و تنها برای یک بار احراز هویت کنند. البته در حال حاضر در شهرداری مشهد این اتفاق رخ داده است. به همین دلیل این نهاد نسبت به سایر دستگاه‌ها از این جهت پیشرو است.

معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران بیان کرد: مردم باید یک نقطه ورود به کل دولت در فضای مجازی داشته باشند. بر همین اساس کثرت در فضای فیزیکی باید به وحدت در فضای مجازی در خدمت مردم تبدیل شود.  

خوانساری گفت: سازمان فاوا شهرداری مشهد در تعامل با سایر بخش‌ها فرآیندهای شهری را هوشمندسازی کرده و آن را به سامانه‌ها و سیستم‌های گردش کار سپرده و رشد خوبی هم در این حوزه داشته است.

منبع: ایسنا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا