گفت و گو

تمرکز خلق پول با رمز ریال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
 مجتبی بیگلری

یک کارشناس اقتصادی گفت: پول دیجیتال محاسن و معایبی دارد. اگر خلق پول از حالت غیر متمرکز که توسط بانک‌ها انجام می‌شود به حالت متمرکز در بانک مرکزی اتفاق می‌افتد و این می‌تواند یک مشکلات و معایبی را برای اقتصاد ایجاد کند.

«کامران ندری»، کارشناس مسائل بانکی  در ارتباط با عرضه آزمایشی رمز ریال اظهار داشت: اطلاعات و توضیحات مهمی درباره استفاده از رمز ریال داده نشده و صرفا به شروع عرضه آزمایشی به دو بانک ملی و ملت بسنده کرده‌اند. بانک مرکزی باید شفاف سازی می‌کرد که آیا این «رمز ریال» همان دیجیتال بانک مرکزی است یا یک رمز ارز ویژه‌ای است که بانک مرکزی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: چرا که پول دیجیتال بانک مرکزی با سایر رمز ارز‌ها متفاوت است. کارشناسان نیز از ماهیت کنونی رمز ریال اطلاعات خاصی ندارند. پول دیجیتال بانک مرکزی هنوز آن‌چنان شایع نیست و بانک‌های مرکزی به تازگی در این عرصه ورود پیدا می‌کنند؛ که البته اگر پول دیجیتال بانک مرکزی باشد همان اسکناس مسکوک است. منتهی به صورت دیجیتالی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. تفاوت فقط این است که برای تملک آن نزد بانک مرکزی باید یک حسابی افتتاح شود و در زمان انتقال به دیگری به جای انتقال اسکناس مسکوک از حساب فروشنده به حساب خریدار که هر دو نزد بانک مرکزی است واریز می‌شود.

ندری تصریح کرد: این پول دیجیتال محاسن و معایبی دارد. از محاسن آن این است که بانک مرکزی می‌تواند رصد کند که معاملاتی که با این پول صورت می‌گیرد از چه کسی به چه کسی انتقال پیدا می‌کند و بابت چه معاملاتی هزینه می‌شود.

وی با اشاره به معایب آن نیز افزود: در این حالت خلق پول از حالت غیر متمرکز که توسط بانک‌ها انجام می‌شود به حالت متمرکز در بانک مرکزی اتفاق می‌افتد و این می‌تواند یک مشکلات و معایبی را برای اقتصاد ایجاد کند. اما واقعیت این است که شخصا مطمئن نیستم چیزی که به عنوان رمز ریال بانک مرکزی منتشر کرده است در واقع همان سی بی دی سی یا همان پول دیجیتال بانک مرکزی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای انتشار و استفاده از رمز ریال دیر اقدام نکرده‌ایم و ورود به بازار جهانی سخت خواهد بود یا خیر گفت: خیر، هنوز برای این موضوع زمان را از دست نداده‌ایم و اگر این موضوع همان سی بی دی سی باشد موضوع با بیت کوین، اتریوم و سایر رمز ارز‌ها کاملا متفاوت است. چرا که بیت کوین و … تحت کنترل بانک مرکزی یا دولت‌ها نیستند.

وی در ارتباط با تفاوت بیت کوین و رمز ارز‌های بانک‌های مرکزی خاطرنشان کرد: بیت کوین یک الگوریتمی است که توسط بخش خصوصی نوشته شده و مورد پذیرش برخی از معامله گران در دنیا قرار گرفته و مردم از آن استفاده می‌کنند. همراه با این که کنترل و نظارتی توسط دولت‌ها بر روی آن وجود ندارد. همین طور ارزش آن نیز ثابت نیست و به اصطلاح بسیار پر نوسان است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بانک‌ها رمز ارزی مانند رمز ارز بانک مرکزی کشور ونزوئلا (پولی دیجیتالی به نام «تِترو») منتشر می‌کنند. ونزوئلا به دلیل کاهش ارزش پول ملی خود، این ارز را منتشر و آن را به نفت خود متصل کرده است تا ارزش آن را حفظ کند. برخی‌ها مثل شرکت فیسبوک که «دیم» را منتشر کرده جزو بخش خصوصی میحسوب می‌شود و از پول بانک‌های ملی متفاوت است. فیسبوک نیز پول دیجیتال خود را به دلار متصل کرده‌اند و تضمین می‌کند هر شخصی که این رمز ارز را داشته باشد و به این شرکت تحویل بدهد معادل یک دلار به آنفرد پراخت می‌شود.

منبع: پول نیوز

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا