دسته‌بندی نشده

ویتالیک بوترین به انتقادها علیه گواه اثبات سهام پاسخ می‌دهد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

مازیار نسیمی

در روزهای اخیر مباحثات میان هواداران مکانیزم اثبات کار با نمایندگی بیت کوین و مکانیزم اثبات سهام به نمایندگی اتریوم شدت گرفته است. پس از اظهارات مایکل سیلور در مورد اتریوم، کاردانو و سایر آلتکوین‌ها، ویتالیک بوترین به اظهارات کاربری در توییتر که گوشه‌ای از انتقادات سیلور را بازگو کرده بود پاسخ داد.

 ویتالیک بوترین بنیان‌گذار اتریوم در توییتر به انتقادها علیه گواه اثبات سهام پاسخ داده است. یکی از طرفداران بیت کوین به اسم نیک پیتون (Nick Payton) مدعی شده است که اتریوم و بلاکچین‌های مبتنی بر گواه اثبات سهام، اوراق بهادار محسوب می‌شوند زیرا می‌توان در خصوص تغییر ویژگی‌های آن‌ها رای‌گیری کرد. ادعای پیتون تا حدی مشابه با ادعای مایکل سیلور مدیرعامل مایکرواستراتژی است. ویتالیک به اظهارنظر پیتون پاسخ داد و آن را یک «دروغ واضح» از جانب طرفداران گواه اثبات کار عنوان کرد.

آیا اتریوم نوعی اوراق بهادار است؟

گفتگوها پیرامون ماهیت رمزارزها مدت‌ها است که بین افراد حاضر در این عرصه وجود دارد. اخیرا گری گنسلر رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) بیان کرده که بیت کوین تنها رمزارزی است که وی مایل است آن را یک کالا در نظر بگیرد. مطابق گزارش پیشین میهن بلاکچین اخیرا مایکل سیلور نیز در مصاحبه با آلت‌کوین دیلی اظهار داشت بیت کوین تنها رمزارز غیرمتمرکز است و اتریوم به وضوح یک نوع اوراق بهادار ثبت نشده است.

سیلو در مصاحبه خود تاکید کرد رمزارز ETH یک ICO داشته و یک تیم مدیریتی دارد، در مورد آن پیش-استخراج (Pre-Mine) انجام شده است و اساس شبکه آن به طور مداوم در حال تغییر بوده است و بنابراین «اتریوم به وضوح یک نوع اوراق بهادار ثبت نشده است».

از طرف دیگر، ویتالیک بوترین بیان کرده است که گفته دیگران مبنی بر آنکه گواه اثبات سهام (PoS) شامل رای‌گیری در خصوص تغییر پارامترهای پروتکل است، یک دروغ به شمار می‌آید. طبق گفته بوترین، در مکانیزم گواه اثبات سهام همانند گواه اثبات کار، نودها صرفا بلاک‌های نامعتبر را نمی‌پذیرند و آنها را تایید نمی‌کنند.

ویتالیک با انتقاد از فلسفه بیت کوین ماکسیمالیست‌ها تاکید کرد که در مکانیزم اثبات کار نیز، رای‌گیری در خصوص مسائل مختلف امکان‌پذیر است. دفاع سرسختانه بوترین از گواه اثبات‌ سهام را می‌توان به دلیل به‌روزرسانی آتی اتریوم یعنی «به‌روزرسانی Merge» دانست. این به‌روزرسانی، مکانیزم اجماع اتریوم را به طور کامل به اثبات سهام منتقل خواهد کرد.

انتظار می‌رود که به‌روزرسانی مرج، مصرف انرژی شبکه اتریوم را بیش از ۹۹٪ کاهش دهد. مرج هم‌چنین مقیاس‌پذیری شبکه را افزایش و کارمزد گس را کاهش خواهد داد.

اظهارات سم بنکمن فرید و واکنش جک دورسی

بحث در خصوص مقایسه گواه اثبات کار (PoW) و گواه اثبات سهام (PoS) موضوع جدیدی نیست. اخیرا، جک دورسی مدیرعامل سابق توییتر و از طرفداران سرسخت گواه اثبات کار در توییتر با سم بنکمن فرید مدیرعامل صرافی FTX به گفتگو پرداخته است.

سم بنکمن فرید معتقد است اثبات سهام تنها مکانیزم اجماعی است که می‌تواند در آینده در تراکنش‌های مرتبط با پرداخت‌های روزمره جایی برای خود پیدا کند. بنکمن فرید با اشاره به سرعت کم و مصرف انرژی زیاد PoW گفته است که از بیت کوین فقط به عنوان ذخیره ارزش می‌توان استفاده کرد.

جک دورسی در پاسخ به این اظهارنظر بنکمن فرید از او پرسید چرا به شبکه لایتنینگ اشاره نمی‌کند که توانسته تراکنش‌های روزانه شبکه بیت کوین را مدیریت کند و وسیله‌ای برای انجام پرداخت‌های خرد با استفاده از بیت کوین باشد.

منبع: میهن‌بلاک‌چین

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا