شهر هوشمند

آسمان خراش هایی که نفس می کشند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

یک معمار هندی با استفاده از ابزار هوش مصنوعی Midjourney آسمان‌خراش‌های متفاوت طراحی کرده است .

معماری به نام «ماناس باتیا» تصمیم گرفته است از هوش مصنوعی برای طراحی آسمان‌خراش‌ها و شهر‌های آینده استفاده کند که نتایج جالبی در پی داشته است.

در مجموعه تصاویری که توسط این طراح هندی منتشر شده است ، آسمان‌خراش‌هایی را می‌بینیم که با طبیعت همزیستی دارند. این معمار برای سازه‌هایش ، از هوش مصنوعی Midjourney استفاده کرده که نتیجه این کار طراحی آسمان‌خراش‌هایی با قابلیت رشد و تنفس بوده است.

ابزار هوش مصنوعی Midjourney که توسط باتیا استفاده شده است ، بر اساس دستورات متنی، تصاویر تولید می‌کند و این معمار برای پروژه‌ای به نام «AI x Future Cities»، از عبارت‌هایی مانند «برج‌های آینده‌نگرانه»، «فناوری اتوپیایی»، «همزیستی» و «مواد زیست‌تابی» استفاده کرده و با مجموعه‌ای از تصاویر آسمان‌خراش‌های متفاوت در شهر‌های مدرن روبه‌رو شده است.

باتیا می گوید : طراحی هر کدام از این آسمان‌خراش‌ها حدود ۲۰ دقیقه زمان برد و البته برای اینکه به نتیجه دلخواه برسد، تا ۱۰۰ بار دستورات را بهینه کرده است. در نهایت هم با استفاده از فتوشاپ، طراحی‌ها را بهبود داده تا ظاهر جذاب‌تری پیدا کنند. علاوه بر این، هربار که دستورات تازه‌ای به هوش مصنوعی داده می‌شد، خودش را تمرین می‌داد و تصاویر بهتری ارائه می‌کرد.

در پروژه دیگری به نام «Symbiotic Architecture» یا «معماری همزیستی»، باتیا به دنبال طراحی آسمان‌خراش‌ها با مواد زنده بود و برای اینکار از بلندترین درخت دنیا به نام «هایپریون» در کالیفرنیا با ارتفاع ۱۱۵ متر الهام گرفت.

باتیا معمار یک شرکت هندی به نام «Ant Studio» است که در زمینه پروژه‌های مربوط به سیستم‌های تهویه مطبوع طبیعی و کاهش مصرف انرژی کار می‌کند. به همین دلیل در پروژه مفهومی باتیا، پوست طبیعی درخت برای خنک کردن ساختمان با فرایند طبیعی تبخیر و تعرق و تنظیم دما را در طول روز می بینیم .

وی افزود : اگر مصالح ساختمانی ارگانیک داشته باشیم که بتوانند رشد و زندگی کنند، تهویه مطبوع از طریق فرایند‌های طبیعی صورت می‌گیرد.

اگر چه با طرح‌های مفهومی روبه‌رو هستیم که در آینده نزدیک به واقعیت نمی‌پیوندند، اما می‌توانند روی خلاقیت مهندسان تاثیرات مثبتی داشته باشند و آینده‌ای را امکان‌پذیر کنند که امروزه به ذهن اکثر افراد نمی‌رسد. به احتمال بسیار زیاد در آینده نزدیک هوش مصنوعی نقش پررنگ‌تری در دنیای معماری و طراحی ساختمان‌ها پیدا می‌کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا