سه شنبه ,۲۹ آبان ۱۳۹۷
آخرین خبرها
کارپوشه ملی ایرانیان چیست و چه خدماتی ارائه می‌کند؟

کارپوشه ملی ایرانیان چیست و چه خدماتی ارائه می‌کند؟

کارپوشه ملی ایرانیان در راستای دسترسی آزاد به اطلاعات ایجاد شده است به این صورت که برای هر شخص ایرانی طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، کارپوشه‌ای ایجاد شده است. مردم ثبت‌نام  کرده و سپس به کارپوشه خود دسترسی پیدا می‌کنند. مصوبه کارپوشه در جلسه شورای اجرایی سازمان فناوری اطلاعات تصویب شده بود.

این مصوبه فراهم‌کننده زمینه تحقق ایجاد یک بستر امن و یکتا و قابل اعتماد برای مبادلات کاغذی اسناد میان مردم و دولت اعلام شده و به گفته مسوولان، در این طرح، بستری فراهم می‌شود تا در فاز اول، دستگاه‌های اجرایی بتوانند در کارپوشه هر فرد ایرانی، بازخوردهای دولت از اطلاعات، اسناد و مدارک و همچنین خروجی فعالیت‌ها را ارسال کنند. همچنین مردم می‌توانند از کارپوشه خود، نتیجه خدماتی را که می‌خواهند از دستگاه‌ها بگیرند، شامل مجوزها، اسناد، مدارک و پیگیری آن‌ها را انجام دهند.

بر اساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هر شخص ایرانی می‌تواند اطلاعات موردنیاز خود را از دستگاه‌های موردنظر درخواست کند؛ پاسخ به این درخواست نباید بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد و در صورت استنکاف از ارائه اطلاعات، متقاضیان می‌توانند به کمیسیونی که به همین منظور در وزارت ارشاد تشکیل شده است شکایت کنند. شیوه درخواست اطلاعات هم مشخص است. در قانون ۴ شیوه پیش‌بینی شده است. به‌صورت برخط از طریق درگاه الکترونیک، پیشخوان دولت الکترونیک، پست یا مراجعه حضوری به واحد اطلاع‌رسانی مؤسسه درخواست‌شونده. فرم درخواست اطلاعات تقریباً یک ماه پیش رونمایی شد.

بنا بر اعلام، در این سامانه هر یک از مردم و کسب و کارها دارای یک کار پوشه‌ای الکترونیکی تحت عنوان ایران پوشه بوده و همه اقلام تحویل گرفتنی الکترونیکی خود شامل اعلان ها و ابلاغیه های دولتی و مکاتبات از تمام دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی را به صورت یکپارچه و اختصاصی دریافت کرده است و از هرجایی بدان دسترسی خواهند داشت.‌

این بستر واحد و تجمیع شده صرفه جویی بسیار زیادی را در جهت حذف هزینه های سربار دستگاه‌ها جهت ارسال اعلان و ابلاغیه ها و همچنین کاهش ترافیک تبادل و گردش اطلاعات مورد نیاز از شبکه داخلی دستگاه‌ها و نهادهای عمومی را در بردارد.

از دیگر ویژگیهای بر جسته این بستر می توان به کاهش مراجعه حضوری مردم به دستگاه های اجرایی، نهادهای عمومی، تسریع در پاسخگویی به ارباب رجوع و تجمیع تمام اعلانات و مکاتبات دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی به اشخاص در سامانه ای واحد اشاره کرد. امنیت این کارپوشه این‌طور است که اطلاعات تنها توسط دستگاه‌های دولتی به آن فرستاده می‌شود.

ثبت نام کارپوشه ایرانیان در دفاتر پستی منتخب

براساس قراردادی که بین شرکت ملی پست و سازمان فناوری اطلاعات منعقد شد، دفاتر پستی منتخب کارپوشه ایرانیان را به متقاضیان واگذار می نمایند.

دفاتر پستی دولتی، پیشخوان و ICT به عنوان کارگزار بهره برداری از سامانه کارپوشه ایرانیان تعیین و از متقاضیان حقیقی بالای ۱۸ سال و حقوقی استفاده کننده از سامانه ثبت نام به عمل می آورند.

در فاز نخست این قرارداد، مواردی چون دریافت خروجی و پاسخ خدمات دولت الکترونیک، حفظ اسناد ارسالی از سوی دستگاه ها و احراز هویت به منظور استفاده از خدمات این سامانه در حجم های مختلف که از سمت دستگاه‌های اجرائی فرستاده شده برای متقاضیان ارسال می شود.

در این قرارداد منطقه پستی شمالشرق استان تهران به عنوان مجری طرح موظف به ایجاد هماهنگی میان واحدهای اجرائی، ارائه آمار و اطلاعات، نظارت و تأئید حسن انجام کار واحدهای مجری، پاسخگوئی به ابهامات و سوالات مربوطه تعیین شده است.

در قرارداد دیگر که بین شرکت ملی پست و شرکت کیش سل پارس به امضاء رسید، دفاتر منتخب دولتی اقدام به فروش سیم کارت کیش سل پارس خواهند کرد. همچنین طبق این قرارداد در دفاتر تعیین شده، باجه خدمات امور مشترکین ایجاد خواهد شد.

در قرارداد مذکور نیز منطقه شمال شرق استان تهران موظف به ایجاد هماهنگی میان واحدهای اجرائی و طرف قرارداد بوده و ارائه آمار و اطلاعات و تسویه حساب با طرف قرارداد نیز با این واحد است

حتما ببینید

رونمایی از کارتخوان‌های جدید کارت سوخت/افزایش قیمت نداریم

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تاکید بر اینکه هیچگونه افزایش قیمتی نداریم، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *